LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, LC Waikiki’nin 2017 gerçekleşmeleri ve gelecek yıl hedeflerine ilişkin düzenlenen toplantıda yaptığı konuşmada, bugünün, 12 Aralık Mağazacılar Günü olduğunu, bu nedenle kendileri için ayrı bir önemi bulunduğunu ifade etti.

"İyi giyinmek herkesin hakkı" inancından hareketle "insanları, tarzları ve bütçelerine uygun giydirerek iyi hissettirmek" misyonu ile 2023 yılında "Avrupa’nın en başarılı 3 moda perakendecisinden biri olmak" vizyonunu hedef olarak benimsediklerini kaydeden Küçük, şöyle devam etti:

"Hedeflediğimiz bu vizyon, bize zorluklara göğüs germeyi ve daha fazla anlam bulmayı öğretti. 2023’te bin 500 mağazaya ulaşmayı, 6 milyar doları yurt dışından olmak üzere toplamda 10 milyar dolar ciro eşiğini aşmayı hedefliyoruz. Bunu yaparken aynı zamanda çalışan memnuniyeti, müşteri memnuniyeti, tedarikçi memnuniyeti, sosyal sorumluluk, risk yönetimi ile sürdürülebilirlik ilkelerini ve EBITDA karlılık oranını kendimize KPI olarak belirledik. LC Waikiki olarak, neredeyse 2,5 günde bir, dünyanın bir yerinde mağaza açıyor ve büyümemizi sürdürüyoruz. Ülkemizin önde gelen markalarından biri olarak, 2018 yılında 12 yeni ülkeye daha girmeyi hedefliyoruz. Böylelikle 50 ülkede müşterilerimizle markamızı buluşturacağız. Binlerce kişinin emeği ile bugünlere gelmiş, dünyada ise Türkiye’nin milli elçisi konumundaki bir marka olarak, bugün herhangi bir kıtanın herhangi bir şehrinde ulaşılabilir modayı tüketicilerimize sunmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Açtığımız her yeni mağaza ile vizyonumuza bir adım daha yaklaşıyoruz."

"Bu yılı yüzde 30 büyüme elde ederek 12,2 milyar TL ciro ile tamamlıyoruz"

Vahap Küçük, bugün itibarıyla Türkiye’de 469, yurt dışında 364 mağaza ile birlikte 38 ülkede 833 mağaza sayısına ulaşmış olduklarını belirterek, "2017 yılında yurt dışında 96, yurt içinde 41 olmak üzere toplam 137 yeni mağaza açtık. Yurt içinde yüzde 19-20 büyürken, yurt dışında yüzde 60, toplamda ise yüzde 30 büyüme elde ederek bu yılı 12,2 milyar TL ciro ile tamamlıyoruz. 2016 yılında 35 bin olan çalışan sayımız 2017 sonu itibarıyla 42 bine ulaştı." diye konuştu.

Sadece bu yıl 7 bin kişiye direkt istihdam sağladıklarını kaydeden Küçük, dolaylı istihdamın 200 bin kişiye dokunduğunu, bunun da nereden bakılırsa bakılsın 1 milyonluk ailenin evine ekmek, çorba ve su götürmesi demek olduğunu söyledi.

Küçük, mağazalarını haftada yaklaşık 12 milyon müşterinin ziyaret ettiğini belirterek, "Bu da Yunanistan nüfusundan fazla insanın mağazalarımızı ziyaret etmesi demek. Dakikada bin 724 adet ürün satarak geçtiğimiz bir yıl içerisinde toplam 436 milyon ürün satışıyla müşterilerimize ulaştık." dedi.

Türkiye’nin global arenadaki milli elçisi olduklarını vurgulayan Küçük, bu yıl uzak pazarlar olarak Endonezya, Malezya ve Kenya’da mağazalar açtıklarını, Kenya mağazasından sonra Afrika’dan talepler geldiğini anlattı.

175 futbol sahası büyüklüğünde mağaza

LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Küçük, girdikleri pazarların birçoğunda sektörde önemli bir oyuncu olmalarının yanı sıra 15 ülkede ise pazar lideri olduklarını belirterek, "Bugün itibarıyla toplam 1 milyon 250 bin metrekare, bir başka deyişle 175 futbol sahası büyüklüğündeki 833 mağazamızda yeni doğandan hamileye, çocuktan kadın ve erkeğe olmak üzere geniş ürün yelpazemizle herkesin tarzına ve bütçesine uygun modayı sunuyoruz." dedi.

2017 yılında toplam 600 milyon dolar markalı ihracat gerçekleştirdiklerini kaydeden Küçük, sözlerine şöyle devam etti:

"2023’te moda perakende sektöründe global arenada vizyonumuz doğrultusunda hedeflerimize doğru adım adım ilerliyoruz. Markalı ihracatımızla birlikte yurt dışında sadece ürün değil, konseptimizi de sunuyoruz. Her yeni mağaza açılışında kullanılan mobilyadan poşete, askıdan mankene, yan sanayi ürünlerini de ihraç ediyoruz. Yurt dışında her bir mağazamızın yıllık ortalama 5 milyon dolar ciro yaptığını varsayarsak bu da Türkiye’de bir ayda 250 kişiye istihdam sağlamak anlamına gelmektedir. Bu da bizleri yaptığımız işte anlam bulma konusunda motive etmekte, ülkemize bir taraftan döviz kazandırırken, bir taraftan ülkemizde yeni kişilere istihdam sağlamada tüm ekip olarak bizleri mutlu etmektedir. 2016 yılında giriş yaptığımız home kategorisinde 2017 yılında mevcut satış noktalarının sayısını artırarak 87 mağazaya ulaştık. 2018 yılında da 165 mağazada ev tekstil ürünleri satmayı hedefliyoruz. LCwaikiki.com ise bu yıl yüzde 50 büyüyerek 9,2 milyon adet ürün satışıyla ve 200 milyon ciroya ulaştı. Bu sayılar Monobrand kategorisinde bizi birinci sıraya taşıdı."

"2018’de Hırvatistan, Yunanistan ve Güney Afrika gibi 12 ülkeye girmeyi hedefliyoruz"

Vahap Küçük, 2018 yılında yurt dışında 120, yurt içinde 30 mağaza açmayı hedeflediklerini aktararak, 1 milyon 500 bin metrekarelik mağaza alanıyla yüzde 33 büyüyerek 16,2 milyar TL (4,25 milyar dolar) ciroya ulaşmayı hedeflediklerini, söz konusu metrekarenin orta ölçekli 40 AVM büyüklüğünde olduğunu söyledi.

Yeni açılacak mağazalarla birlikte 2018 yılında 8 bin kişiye yeni istihdam sağlamayı hedeflediklerini kaydeden Küçük, "Bu doğrultuda 2018 yılında 50 bin çalışan sayısına ulaşmış olacağız. Böylece Türkiye’nin marka algısına katkı sağlıyoruz. 2018’de Hırvatistan, Yunanistan ve Güney Afrika gibi 12 ülkeye girmeyi hedefliyoruz. 2018 yılında yurt dışı mağazalarına 170 milyon ürün ihraç etmeyi hedefleyerek toplam LC Waikiki ihracatının 825 milyon dolar olarak gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Aslında bu yılki hedefimiz 1 milyar dolardı ancak beklemediğimiz sebeplerden ötürü ulaşamadık. İnşallah 2019 yılında ihracatta 1 milyar doları geçmeyi taahhüt ediyoruz." şeklinde konuştu.

Küçük, e- ticaret alanında da yeni projeler üzerinde çalıştıklarını ifade ederek, "İlk defa perakende sektöründe LC Waikiki, bir Türk markası olarak yurt dışında yerel e-ticaret operasyonuna başladı. Projemiz AB üyesi ülkelerden 27’sine 9 dilde, 5 farklı para biriminde AB içinde servis verecek bir yapı kurulmasını kapsıyor. e-ticarette faaliyetlerimizle yüzde 125 büyümeyi hedefliyoruz. e-ticaret tarafında 456 milyon TL ciro hedefliyoruz." değerlendirmesinde bulundu.

“Tüm çalışanlarımızın yaklaşık yüzde 55’i kadın”

LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Küçük, 42 bin çalışan ile perakende sektöründe en çok istihdam sağlayan, tüm sektörlerde ise ikinci şirket olduklarını söyledi.

Küçük, "23 bin kadın çalışanımızla Türkiye’de en çok kadına istihdam sağlayan, bin 700 kadın yöneticimizle ise en çok kadın yöneticinin çalıştığı şirketiz. Oran olarak tüm çalışanlarımızın yaklaşık yüzde 55’i kadın. Kadınlarımıza pozitif ayrımcılık yoktur, kadınlarımız kendi haklarıyla, kendi bilek kuvvetleriyle bu sayıya ulaşmış durumdalar. 2016 yılı verilerine göre, Türkiye kurumlar vergisi sıralamasında 15. sırada ve yine 2016 yılı verilerine göre büyük mükellefler vergi sıralamasında ise 7. sıradayız." diye konuştu.

Ürünlerin insana ve doğaya zarar vermediğinden emin olmak için günde ortalama 2 bin, yılda yaklaşık 700 bin test yaptıklarını aktaran Küçük, 485 bin metrekare lojistik alanından günde 1,3 milyon adet ürün sevk ettiklerini bildirdi.

Küçük, mağazalarda bir yenileme sürecine girdiklerini, neredeyse her yıl 30-40 mağazayı yenileme hedefi koyduklarını belirterek, sözlerine şöyle devam etti:

"Bu yıl içerisinde hayata geçen ve eminim birçoğunuzun da duyduğu LCW Sense aplikasyonundan bahsetmek isterim. LC Waikiki olarak bizim odağımızda her şeyden önce insan var. Ben buna 'kalp gözüyle, maneviyatla çalışmak' diyorum. Görme engellilerin giyim alışverişlerini kolaylaştırmak üzere dünyada ilk olan LCW Sense aplikasyonunu bu hassasiyetle hayata geçirdik. Bu vesileyle görme engelli bireylerin gerek alışverişte gerekse ev yaşamlarında hayatlarını kolaylaştıran bu projede emeği olan herkese teşekkür ediyorum."

"Mağazalar kışlık ürünlerle dolu"

Bir gazetecinin, şirketi halka arz edip etmeyeceklerine ilişkin sorusu üzerine Küçük, kısa ve orta vadede herhangi bir ortaklık, halka arz veya satış düşünmediklerini bildirdi.

Küçük, sektördeki sorunlara yönelik bir soruya da, "Biz global bir oyuncuyuz. Tedarik de, satış da global olmalı. Bizim şu anda ağırlığımız tedarikte yüzde 80 Türkiye’den. Türkiye’de konfeksiyon sektöründe yeni yatırım yapılmıyor ve kimse de konfeksiyon sektöründe çalışmak istemiyor. Bu yüzden Türkiye’de özellikle bu yıl ciddi bir talep var, arz talebi karşılayamazdı. Yani Suriyeliler olmasaydı raflarımız maalesef boş kalırdı." karşılığını verdi.

Türkiye’deki üretimi desteklemenin kendileri için birinci öncelik olduğunu, rakiplere de dikkat etmek zorunda olduklarını ifade eden Küçük, "En uygun ürünü, kaliteyi, fiyatı nereden buluyorsak oradan tedarik etmek zorundayız." dedi.

Küçük, 2016 yılında gerçekleşen terör olaylarını anımsatarak, 2017’ye bu karamsarlıkla girildiğini ancak 2017’de beklenenin üzerinde büyümenin görüldüğünü ifade etti.

Sektörün birçok problemi bulunduğunu anlatan Küçük, şunları kaydetti:

"Kiralarımız döviz, birçok meslektaşımın kredi borcu döviz, ithal ürünleri döviz... Dövizi öngörmek kolay değil. Etrafımızda siyasi gerilimler devam ediyor. İşletmelerin sermaye birikimi var, karlılık problemi var, sektörde iklim şartları planlarımızı altüst ediyor. Aralık ayı bitiyor, İstanbul’da neredeyse yaz havası var, mağazalar kışlık ürünlerle dolu, bütçemizi ciddi oranda saptırıyor. Hepsinde yol bulmaya gayret göstereceğiz. Önemli olan gemiyi batırmadan zor günlerde kıyıya çıkmak. Fren, gaz yeterli değil, direksiyon hakimiyeti de gerekiyor, yolu iyi anlamak gerekiyor. Bu şekilde arabayı devirmeden, takla attırmadan yolumuza devam etmek gerekir."

Satış payına ilişkin bir soru üzerine Küçük, en fazla satış oranının kadından geldiğini belirterek, yüzde 40 kadın, yüzde 30 erkek, geri kalanının da bebek ve çocuk grubundan geldiğini, kadında satış oranını yüzde 50’lere çıkarmak istediklerini söyledi.

AVM kiralarına ilişkin soru üzerine Küçük, AVM’lerin Türk perakendeciliğinin gelişimine katkı sağladığını ifade ederek, "Türkiye’de AVM yatırımı yapılmasaydı bugün bu metrekareleri konuşamazdık. Türkiye’de cadde mağazaları gelişmemiş, fiziki olarak iyi değiller, yeterli metrekare yok, bina sağlamlığı iyi değil. Birçok kiraladığımız yer... Kiraladığımızda binayı yıkıp yeniden yapıyoruz. AVM kiraları... Her döviz arttığında bu konuşuluyor. Bir şekilde hallediyoruz, kimiyle konuşarak, kimiyle restleşerek hallediyoruz. Bizim için kira öncelikli değil, öncelikli daha yapacak birçok işimiz var." şeklinde konuştu.

İhracat hedefinin neden revize edildiğine ilişkin soru üzerine Küçük, "Bazı hedeflediğimiz ülkelerde problem oldu. Örneğin İran... İran’da bu yıl sonu 60-70 mağaza hedeflerken 25 mağazada kaldık. Oradaki seçimler, bankacılık sistemi, yer bulma bariyer olarak önümüze çıktı. 2 yıl önce Rusya, Kazakistan gibi ülkelerdeki petroldeki düşüş alım gücünde etkili oldu." dedi.

Cironun yurt dışı payına ilişkin soruya ilişkin Küçük, cironun yüzde 35’ini yurt dışının oluşturduğunu, gelecek yılın sonunda yüzde 45’i bulacağını, 2019’da da yüzde 50’yi gerçekleştirmeyi ümit ettiklerini kaydetti.

“Kesinlikle sigortasız işçi çalıştıran bir atölye bizimle çalışamaz”

Vahap Küçük, kendisinin "Suriyeliler olmasaydı raflarımız maalesef boş kalırdı" sözünü anımsatan bir gazetecinin "Fason üretim yapan atölyelere 'sigortasız Suriyeli çalıştırırsanız sizden mal almayız' diyor musunuz?" şeklindeki sorusu üzerine, "Bunu zaten diyoruz. Kesinlikle sigortasız işçi çalıştıran bir atölye bizimle çalışamaz. Çocuk işçi çalıştıramaz. Bu periyodik olarak, atölyeler denetleniyor. Yakalanırsa da iş verilmez." ifadelerini kullandı.

"Bu kadar ucuza ürün satmanızın sırrı ne?" sorusu üzerine Küçük, "İnsanları iyi giydirmek bizi motive ediyor. Enflasyonun altında fiyat ayarlaması yapıyoruz." dedi.

Kura ilişkin soruya da Küçük, “Finansmanı en iyi yöneten şirketlerden biriyiz. Hep kötü havaya göre hesap yaparız. Şu anda şirketin kur riski yoktur, yüzde 20 ithalat, yüzde 35 ihracat yapıyoruz." diye konuştu.