15 Temmuz Demokrasi Otogarı'ndaki (Büyük İstanbul Otogarı) ücret konusu giderek büyüyor. İstanbul Otogar Esnaflar Derneği Başkanı Şahap Önal, Büyük İstanbul Otogarı yönetiminin vatandaştan yıllardır haksız giriş-çıkış parası aldığını savunurken, Tüketici ve esnaf dernekleri de  25 dakikalık süreçte yapılan ve ücretsiz olması gereken giriş çıkışlardan para alınmasına tepki gösterdi. 

CEZA 7-8 TRİLYONU BULDU

Yönetime, bu uygulaması dolayısıyla çok sayıda işlem yapıldığını ve tutanak tutulduğunu belirten Önal, "Şikayetler yapıldı. En son da Büyükşehir Belediyesi araştırma yapıp, bunlara ciddi rakamlarda ceza kesti. Bugüne kadar sadece giriş çıkışlarda aldıkları paradan dolayı kesilen ceza 7-8 trilyonu buldu. Vatandaşlarımız lütfen böyle durumlarda şikayetçi olsunlar. Tek fişe bunlara 850 lira ceza kesiliyor." dedi. 

'ÖYLE BİR ŞART YOK'

Önal, uyarılara ve kesilen cezalara rağmen otogar yönetiminin ücret almaya devam ettiğini ifade etti. Konuya ilişkin iki yıl önce cumhuriyet başsavcılığına başvurduklarını dile getiren Önal, şunları anlattı:

"Savcılıktan çıkan karar var. Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) kararı var. Başka kararlar da var. Hepsi, '25 dakika giriş-çıkış ücretsizdir' diyor. Hatta otogarın girişinde bile böyle bir tabela var ancak buna rağmen para kesiyorlar. İtiraz edenlere de kendilerince yöntemler geliştirmişler. Vatandaşlara, otobüs biletleri olması şartıyla giriş çıkışın ücretsiz olduğunu söylüyorlar. Halbuki öyle bir şart yok. Kim girerse girsin, 25 dakikada çıkarsa para vermez."

Önal, 25 dakikası dolmadığı için para vermek istemeyen bazı vatandaşların tehdit edildiğini, hatta geçişlerinin engellendiğini savundu.

Otogarda vatandaşlardan giriş-çıkış için 10 lira para alındığını dile getiren Önal, bu yöntemle günde yaklaşık 100 bin lira haksız kazanç elde edildiğini ileri sürdü.  

"KURUMLAR BU DURUMA 'DUR' DEMELİ"

Önal, ilgili kurumların bu duruma "dur" demesi gerektiğini aktardı.

"DEVLET 'ÜCRET ALAMAZSIN' DİYOR"

Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin de otogara giriş çıkışlarda ilk 25 dakikanın ücretsiz olduğunu ve bu yönde alınan kararlar bulunduğunu anımsattı.

Konuya ilişkin çok sayıda şikayet aldıklarını dile getiren Şahin, "Israrla vatandaştan para alıyorlar. Hatta vatandaşlar itiraz etmesin diye kendilerince çeşitli yollar bulmuşlar. İtiraz edenlere, 'Otobüs biletiniz olması lazım. Yoksa ücret vermek zorundasınız. Bileti şuraya gösterip tekrar bize getireceksiniz. Kayıt oluşturacağız.' diye insanları oyalıyorlar. Vermeyen olursa tehdit ediyorlar. Aracın çıkmasına izin vermiyorlar. İnsanlarla tartışıyorlar."  diye konuştu. 

Şahin, ilgililerin bu konuda harekete geçmesi gerektiğini ifade ederek, şunları anlattı:

"Devlet, 'Bu ücreti alamazsın.' diyor. Hatta bunun için sana ceza bile kesiyor. Ancak sen yine bildiğini okuyorsun. O zaman devletin de gereğini yapması lazım. Yapılan şikayetleri sadece para cezasıyla geçiştirmemek gerekiyor. Demek ki sadece para cezası yetmiyor. Sonuçta bu sözleşme belediyeyle yapılmaktadır ve belediye sözleşmeyi feshetme yetkisini kullanmalıdır ya da giriş çıkışlarda otomatik parkomat uygulaması şartı koşulmalıdır. Böylece, girişte plakayı kayıt altına alan sistem 25 dakika içinde çıkış yapan araca otomatik olarak bariyeri kaldırmalıdır. Bu durum, istismar ve kötü niyeti ortadan kaldırıp, haksız kazancın önüne geçer." 

'OTOBÜS BİLETLERİNİ GÖSTERMELERİ GEREKİYOR'

Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Yıldırım ise yönetim olarak otogarda ücretsiz alan tahsis etme mecburiyetleri olduğunu söyledi.

Bu amaçla otogara ücretsiz giriş-çıkışlara imkan sağlayacak alanlar tahsis ettiklerini dile getiren Yıldırım, şunları kaydetti: 

"Ancak, otogardaki bu alanlar, insanların otomobillerini bırakıp, seyahat edecekleri yerler değil. Burayı çeşitli amaçlarla kullananlar var. Mesela yakındaki alışveriş merkezine giden insanlar, kolaylarına geldiği için otogarın içinden geçmeye çalışıyorlar. Bunun önün kesmek istedik. Yolcuların mağdur olmaması için ücretsiz alanlar yaptık. Bu hakkı kullanmaları için de otobüs bileti göstermeleri şartı koyduk. Otogar zaten kendisine ancak yetiyor. Park hizmeti vermek durumunda değiliz. Tüketici haklarına saygı duyuyoruz ancak bunu önlemek için böyle bir uygulama yaptı. Yolcuların yolcu olduklarını belgeleyen biletle gelmeleri gerekiyor. Otobüs biletini göstermeleri durumunda ücretsiz girip çıkabiliyorlar. Bunun haricinde ücret vermeleri gerekiyor."