Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ), Anka-S Silahlı İnsansız Hava Araçlarını (SİHA’ları) Tunus’a ihraç etti. Suriye’de Rus hava savunma sistemlerini perişan eden milli gururumuz bu savaş araçları artık dost ve müttefik ülke olan Tunus’a da hizmet edecek.

2019 yılında TUSAŞ'ın tek başına ihracatı 500 milyon doları geçmiş diğer alt şirketlerle beraber 800 milyon doları aşmıştır. Sadece Pakistan'daki kontratı 1 milyar doların üzerinde olacak olan TUSAŞ, hem helikopter hem de uçak konusunda Malezya ve Endonezya ile birlikte işbirliği yapmaktadır.

Türkiye, güçlü motor gücüne sahip yeni Atak 2 helikopteri ile Rusya ve Amerika ile yarışmaya başlayacaktır. Bu seviyedeki silahlı helikopterleri dünyanın ikinci büyük ekonomik gücü olan Çin hala yapamamaktadır. Şu anda helikopter teknolojisi ve üretiminde dünya yedincisi olan ülkemiz kısa zamanda ilk üçe girecek durumdadır.

Tunus’a 6 Adet SİHA’nın satılması (2 Sistem) ile ilgili anlaşma 25 Aralık 2019’da Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Tunus ziyareti sırasında imzalanmıştı.

Africa Intelligence isimli haber sitesine göre SİHA’lardan Anka-S’i; 6 uçak ve iki yer istasyonu ile teslim etti. Hem ülkemize hem de Tunus’a hayırlı olsun.

Bilindiği gibi Tunus, 2019 yılında SİHA almak üzere ihale açmıştı. Yapılan değerlendirmede Anka-S’i beğenen Tunus Silahlı Kuvvetleri, dünyanın en gelişmiş araçlarına sahip olmuş oldu. Zira bu silah sistemi İdlib’e gerçekleştirilen operasyonlarda Baykar firmasının üretmiş olduğu Bayraktar TB-2 ile beraber Rusya’nın hava savunma sistemi Pantshir’leri devrede iken imha etme başarısını göstermişti.

Ayrıca İnsansız Hava Araçlarımız (İHA’lar) Suriye kuvvetlerine göz açtırmamış işaretlenen  hedefler, F-16 ve F-4E  uçaklarımızla Türk Hava sahasından nokta vuruşu yapılarak Rus ve Çek yapımı savaş uçaklarını düşürmüştü.

Anka-S’lerin en önemli özelliklerinden bir tanesi ABD’nin kumanda ettiği Küresel Koordinat Sistemine (GPS’e) bağlı kalmadan uydu kontrollü uçabilmesidir. Böylece otonom seyir sistemi sayesinde karıştırma ve engellemelere karşı başarılı bir şekilde görev yapabilmektedir.

TUSAŞ, ilk Anka sistemini 2010 yılında uçurmayı başarmıştı. Kısa zamanda yani 2014 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri’nde hizmete girmiş Türk mühendislerinin büyük bir başarısı olarak havacılık sektöründe bir ilki gerçekleştirmişti.

A modeli üzerinde çalışmalar tamamlandıktan sonra B modeli de üretilmiş daha sonra elektronik karıştırma yapabilen I modeli de geliştirilmişti. Anka’nın son modeli ise işte bu otonom uçuş kabiliyetine sahip S modelleri.

Bu SİHA’lar yerli teknoloji ile üretildiği gibi yine kendi imkanlarımızla ürettiğimiz güdümlü mermileri de kullanabilmektedir. 8 Adet Cirit veya 4 adet MAM-L taşıyabilen bu uçaklar 24 saat havada kalabilme yeteneğine sahip olup dünyadaki emsallerine göre oldukça güçlü bir silahtır. Seyir hızı ise saatte 217 kilometre olan bu SİHA’ların satışı için TUSAŞ, Pakistan ve Malezya ile de görüşmeler yapmaktadır.  

Bahar Kalkanı Harekatı’nda elde edilen başarılar sadece Tunus ile sınırlı kalmadı. Bu operasyondan önce Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre havacılık sanayisinin ihracatı, ocak ve şubat aylarında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 artarak 348 milyon 697 bin dolara yükselmiştir.

Türk savunma sanayinin bel kemiği şirketlerden biri olan TUSAŞ, Genel Müdür Temel Kotil’in ifadesine göre; 2020 yılında 300 milyon dolarlık yatırım yaparak 2.2 milyar dolar olan gelirini olan 2.7 milyar dolara çıkarmayı ve üretimi tüm Anadolu'ya yaymayı hedeflemektedir. 2028'deki hedef ise 10 bini mühendis 20 bin çalışan, 11 milyar dolar ciroya ulaşmaktır.

Kotil’in ifadesine göre genç nüfusu ile dünyanın en önemli ülkelerinden biri olmaya aday olan Türkiye’de genç mühendis ihtiyacı bulunmamakta; bilakis üniversitelerde 4 üzerinden bitirme notu 3'ün üzerinde olan öğrencileri işe almaktadır. Türkiye'nin en iyi mühendisleri savunma şirketlerinde istihdam edilmektedir.

Genel müdürün de ifade ettiği gibi bir ülke sadece silah satarak para kazanamaz. Muhakkak surette sivil araçlar da üretmek zorundadır. Çünkü silahlar tüketerek para çıkışına sebep olurlar fakat sivil araçlar ise üretim yaparak ülke ekonomisine hizmet ederler. Nitekim sivil uçaklar daha çok satılmaktadır. Buradan kazanılan gelir ile savunmaya harcamaları sürdürülebilir olmaktadır. Bu nedenle yolcu uçağı üretmek en önemli hedeflerden biri olmak zorundadır, vesselam…