Merkezi İngiltere’nin Başkenti Londra’da bulunan haber ajansı Reuters’ın, “Türk bankaları Erdoğan'ın çılgın kanalından çekiniyor” başlıklı habere göre dört üst düzey Türk bankacı, Türkiye'nin en büyük altı bankasının imzaladığı sorumlu bankacılık prensipleri anlaşmasının Kanal İstanbul'u finanse etmenin önünde bir engel olduğunu söyledi.

Reuters, Türk bankaların Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın 10 yıl önce “Çılgın Proje” diyerek açıkladığı Kanal İstanbul projesini finanse etmeye isteksiz olduklarını söyledi.

“ÇILGIN PROJE”

Hükümet, Karadeniz'i güneye, Marmara Denizi'ni de kuzeye bağlayacak ve şehrin batı kısmındaki güzergahtan geçerek 45 km katedecek olan kanala ilk kazmayı haziranda vurmayı planlıyor.

Recep Tayyip Erdoğan, kanalın trafiği yönlendirilerek İstanbul'un kalbinden geçen Boğaz'ı koruyacağını belirtiyor.

Ancak İstanbul Belediye Başkanı, mühendisler ve bir ankete göre vatandaşların çoğu, “çılgın projenin” kentin tatlı suyunun neredeyse üçte birini sağlayan deniz ekosistemini ve kaynaklarını yok edeceğini belirterek çevresel kaygılar nedeniyle projeye karşı çıkıyor.

Rusya, deniz filosuna ev sahipliği yapan Karadeniz'e ikinci bir geçit açacağı için güvenlik gerekçesiyle projeden duyduğu rahatsızlığı bildirdi.

“BAZI ÇEVRESEL SORUNLARI TETİKLEYEBİLİR”

Reuters'ın kıdemli dört Türk bankacı ile yaptığı mülakatlarda, büyük bankaların çevresel kaygılar ve yatırım riskleri nedeniyle devasa inşaat projesini fonlamaya yanaşmak istemediği ortaya çıktı.

Habere göre ayrıca, isminin açıklanmamasını talep eden üst düzey bir bankacı, "Kanal İstanbul'un finansmanında yer alabileceğimizi sanmıyorum, bazı çevresel sorunları tetikleyebilir." dedi.

Reuters'a konuşan bir diğer üst düzey bankacı ise, "Kesinlikle bu tür bir projeye çevresel sorunlar nedeniyle kredi vermek istemiyoruz." diyerek, imza sahibi bankaların Birleşmiş Milletler (BM) Sorumlu Bankacılık Prensipleri'ne uymaları gerektiğini söyledi.

Birleşmiş Milletler Çevre Programı Finans Girişimi (UNEP FI) tarafından hayata geçirilen, dünya çapında toplam aktif büyüklükleri 47 trilyon doları aşan 130 bankanın kurucu imzacı olduğu Sorumlu Bankacılık Prensipleri (Principles for Responsible Banking), bir anlamda bankacılık sektörünün 21. yüzyıl toplumu ve ekonomisindeki yerini tanımlıyor.

Kaynaklar ayrıca, 2023 yılında gerçekleşmesi öngörülen genel seçimlere atıfla muhalefet partilerinin projeye karşı çıkması ve AK Parti'nin olası durumda seçimleri kaybetmesi halinde inşaatın durabileceğini söyledi. Yetkili ayrıca, Kanal İstanbul'un hükümetin hala en gözde projelerinden biri olmasına rağmen genel kabul görmediğini de vurguladı.

BANKALAR YANIT VERMİYOR

Londra merkezli haber ajansına göre, bugüne kadar Türkiye'nin İstanbul üçüncü köprü, yeni havalimanı, Gebze-İzmir otoyolu, PPP projeleri gibi büyük altyapı proje finansmanlarında yer alan bankalardan Garanti Bankası, Vakıfbank ve Denizbank konuyla ilgili herhangi bir yorumda bulunmazken, İş Bankası, Ziraat Bankası ve Halkbank ise soruları yanıtsız bıraktı.

Hükümet, Karadeniz'i Marmara Denizi'ne bağlayacak 45 km uzunluğuyla kentin batı kesimini ada haline getirecek kanalın yapımına Haziran'da başlamayı planlıyor.