Hayatımıza her geçen gün yeni bir kavram yeni bir iş dünyası ekleniyor. Malikiyet ve Serbestiyet Devri ile ilgili çalışmalar yapan birisi olarak bu yeni işlerle ve teknolojik yeniliklerle ilgileniyorum. Geleceğin dünyası nasıl olacak? Sorusuna cevap aramaya çalışıyorum.
Geleceğin dünyasında ücretli sisteme yer yok. Kısaca “salla başını al maaşını” denilen insanları ücret karşılığı istihdam etme durumu ortadan kalkacak. Tamamen olmasa dahi büyük ölçüde maaşlı insanların ortadan kalktığı bir döneme yaklaşıyoruz.
Peki insanlar nasıl geçinecek? Maişetini nereden kazanacak?
İşte bu sualin cevabını her insanın kendi işini yaptığı veya ortaklıklar kurarak yine malik olarak çalıştığı iş yerlerinde arayarak bulabiliriz. Bu işler şimdilik emekleme safhasında lakin kısa zamanda büyüyerek neredeyse bütün iş dünyasına yayılacağı bir dönemi öngörmekteyiz.
Büyük sanayi kuruluşlarının yerine evlerin arka odalarında veya garajlarında kurulan teknoloji şirketleri dünyanın her yerinde mantar gibi bitiyor. Hatta günümüzde en büyük şirketler bunlar. Herkesin elinde bir cep telefonu ve internet var. Yeni yeni iş alanları ortaya çıkıyor hiç görmediğimiz kazanç kapıları insanların önüne açılıyor. İşte bu yazıda yepyeni bir işten bahsetmek istiyorum. Kısa zamanda bu ve benzeri işlerin dünyaya yayılacağından şüphe duymamak gerekir.
Reklamcılık sektörü geleceğin önemli sektörlerinden bir tanesi. Hoş şu anda dahi hayatımızın en önemli parçası haline gelen reklamcılık müthiş bir sürat kazanarak evlerimize, işyerlerimize ve cep telefonlarına girmiş durumda. İstemediğimiz halde önümüze bir yığın reklam çıkıyor. Fakat dikkat ettiniz mi bilmem hep ilgi duyduğumuz alanlarda reklamlar karşımıza çıkmaya başlıyor. Bunda bir iş var! Ne olduğunu tam olarak anlayamasak da birileri sanki bizi takip ediyor gibi önümüze daha önce alım satım yaptığımız eşyaları çıkararak “bak bu daha güzel” diye bize bir şeyler satmaya çalıştığı muhakkak.
Dijital reklamcılığın geleceği olan Real Time Bidding kavramı ise dünyada ve ülkemize hızla yayılarak devam ediyor. Türkçe karşılığı “gerçek zamanlı açık arttırma” diyebileceğimiz RTB, internet kullanıcıların ilgi alanlarına göre doğru yer ve doğru zamanda reklam gösterimi yapan bir teknoloji. Reklam alanları bazında gerçek zamanlı bir ihale sistemi gibi açık arttırma usulü ile çalışan bu sistem, mobil cihaz ya da bilgisayarda bulunan çerezler yardımıyla ilgi alanlarını aktif olarak takip ediyor ve sadece 50 milisaniyede en yüksek teklif veren markanın reklam gösterimini sağlıyor.
Kısaca RTB, reklamverenin doğru zamanda, doğru hedef kitleye, en doğru içerikle ulaşmasını sağlıyor ve bu şekilde gerçek müşteriden en etkin geri dönüşü almayı başarıyor. Bu durum hem reklamveren hem de yayıncı açısından çok yönden fayda sağlıyor. Aralarında birçok büyük ismin bulunduğu yayıncı ve ajanslar, reklam sistemlerini programatik satın alma dünyasına hızla entegre ediyor.
RTB, şu an ülkemizde yeni olması dolayısıyla tam olarak bilinen bir sistem değil. Online pazar hala bu hıza yetişmeye çalışıyor. Bu alanda yabancı yatırımcılar ve şirketler Türkiye pazarına hızla girmeye başladı. eMarketer’a göre 2017 yılında RTB reklamları, tüm dijital reklamların %28’ini oluşturacağı ve ortalama RTB harcamasının 8.5 milyar dolar seviyesine çıkması öngörülüyor. Türkiye’de şu an cironun ortalama %1-2’si RTB’den gelirken, gelişmiş olan ülkelerde bu rakam %20’lerde seyretmektedir.